vrijdag 16 maart 2007

Recensie: Cafétzou

De eerste zonnestralen vochten zich een weg naar de aarde toe en een heldere blauwe hemel verscheen boven ons uit. Perfect weertje dus om eens rustig te gaan tafelen. Het lunchuur was net van start gegaan en een vriendin en ik besloten om een gezellig cafétje binnen te stappen op de Marnixplaats. Niet toevallig ook hét pleintje waar wij een filmpje over moeten maken.

Langs buiten valt er weinig te ontdekken aan Cafétzou maar eens je binnen komt, merk je pas hoe klein de zaak is. Het interieur is strak en modern ingericht. Witte, kleine tafels staan wat verloren in de witte ruimte. Maar de zwarte, lange toog zorgt dan weer voor het nodige contrast. We wringen ons een plekje op onze stoel, want aan mensen met lange benen hebben ze duidelijk niet gedacht! De tafeltjes staan zo dicht bij elkaar dat je bijna op de schoot van je buur komt te zitten. Ik begin me er wat ongemakkelijk bij te voelen.

Een meisje met duidelijk accent komt ons de kaart brengen. Als we de menukaart bekijken, valt het op dat hier duidelijk Griekse invloeden mee gemoeid zijn. De keuze is beperkt. Je kan kiezen tussen een drietal broodjes, enkele salades , waaronder een Griekse, soep en moussaka. Ik kies voor een club sandwich met chips, de rest klinkt me iets te exotisch. De vriendin besluit enkel een drankje te nemen aangezien de prijzen hier niet mals zijn. Na een tiental minuten komt het meisje met accent ( waarschijnlijk een Griekse) vrolijk aangehuppeld met mijn bord. Aan enthousiasme geen gebrek in deze keet! 2 vrouwen runnen de zaak en buiten dat, spelen ze ook nog liefdesdeskundigen voor een Marrokaans meisje dat aan de toog wel erg luid haar privéleven uit de doeken doet. We volgen al lachend het gesprek dat zich stilletjes aan als een soap begint te ontpoppen.

De sandich valt als volgt te omschrijven: 3 sneetjes geroosterd wit brood waartussen kip, groenten en een vinaigrette zitten en die samengehouden worden met een houten prikker. Naast de sandwich ligt een hoop zouten Lais chips. Een rare combinatie maar best lekker! Toch had ik voor 7.5 euro meer verwacht. Ik blijf op mijn honger zitten! Ik had nog kunnen kiezen uit één van de 3 dessertjes, maar we zijn nogal gehaast. We proberen de ontsnappen uit de klauwen van de stoelleuningen en banen ons een weg naar buiten.
Cafétzou is kostelijk lunchen in een modern interieur!

1 opmerking:

georgette zei

Ik had graag een aantal opmerkingen gemaakt over cafetzou. Het lijkt mij dat een aantal bevindingen niet kloppen. Ten eerste staan de witte tafeltjes niet verloren in de ruimte, maar tegen het raam. Ten tweede is er geen zwarte toog, maar een witte marmeren toog. Er werkt inderdaad een meisje met een accent zoals u het omschrijft,dat is nou eenmaal de rijkdom van ons Vlaams taaltje, het is echter vrij voorbarig om te concluderen dat zij Grieks zou zijn. Er zat inderdaad een marrokaans meisje aan de toog, is dat vreemd in de internationale metropool die Antwerpen is? U vindt het blijkbaar het vermelden waard..... Over de prijzen: een gemiddelde lunch, incl drank kan u krijgen voor rond de 10 euro. Een koffie met huisgemaakte koekjes en chocolaatjes kost u 1,80, en dit op het zuid....
Zonder dat u vragen stelt aan het bedienend personeel over hoe, wie, wat of waarom trekt u conclusies.