woensdag 18 april 2007

Antwaarps talent: Admiral Freebee

The Talent; The Admiral; Den Baard, Tom Van Laere of gewoonweg Admiral Freebee! Dat is vandaag de man naar mijn hart. Maar niet alleen vandaag uiteraard... Ik leerde hem enkele jaren terug kennen en was meteen verkocht. In feite ben ik niet echt een muziekkenster. Ik weet wat ik graag hoor, maar waarom? Let's give it a try!

Admiral Freebee rockt. Dat is wel het minste dat je over hem kan zeggen: rock, rock en nog eens rock! Met ballen! En swingen doet ie ook. Maar swing-rock, nee, dat gaat erover. En als laatste kenmerk zou ik ook folk noemen. Swingende rock met ballen en een vleugje folk dus.

Wat ik ook wel zwaar apprecieer aan The Admiral is zijn stem. Uiteraard, hoor ik je al denken, maar zo vanzelfsprekend is dat niet. Niet iedereen heeft dé stem. Hij wel. Die rauwe, krachtige stem waarvoor rock geschapen lijkt te zijn, doet iets met je. Bovendien is het niet zo'n stem die rauw klinkt omdat de zanger gewoon geen hoge noten kan halen, want dat kom je ook wel eens tegen (Peter Evrard, als ik dan toch namen moet noemen en als je dat dan al een zanger kan noemen). Kortom: een stem als een klok, maar geen kerkklok.

Nog enkele leuke weetjes over Admiral Freebee:

* Hij werd ontdekt tijdens Humo's Rock Rally, waar hij als tweede eindigde.
* Hij vloog reeds twee maal naar de VS om er een plaat op te nemen.
* Op zijn eerste plaat (in 2003) zong Nathalie Delcroix van het folk-trio Laïs mee.
* Hij kreeg dit jaar de prijs voor Beste cd nationaal op de Pop poll verkiezingen van Humo.
* Ook op de Zamu awards ging hij met de prijs voor Beste cd lopen dit jaar.

Mijn favoriet nummer: Ever Present (met Nathalie Delcroix)

Geen opmerkingen: