maandag 7 mei 2007

Groezrock

Vrijdag en zaterdag 27 en 28 april werden de groene grasvlaktes van Meerhout weer eens omgetoverd tot een ware festivalsite! Want dat weekend trokken duizenden jongeren gepakt en gezakt naar Groezrock, hét festival voor menig punk/rock/metal-liefhebber.De zon, een horde emo-jongeren en ikzelf waren ook van de partij! Een kort verslagje van een dagje festivalieten!

Groezrock opende al vroeg zijn deuren. Om 10u stroomden de eerste die-hards al schoorvoetend binnen. Met een fameuze kater in het hoofd, waagden zij zich toch al aan de eerste muziekgroepjes! Tijd om rustig wakker te worden was er niet, want de stevige rockgroepjes brulden je al direct uit je slaap!
Groezrock is een charmant festivalletje met slechts 2 podia. De groepen wisselen elkaar af zodat je elke groep aan het werk kan zien. In tegenstelling tot andere festivals, vraagt Groezrock nog democratische prijzen voor zijn spijs & drank. Niets dan meevallers dus!

Wat de muziek betreft, vindt iedere liefhebber van het hardere genre hier wel zijnen gaga. Punk wisselt zich af met hardcore, waarna ska en metal hun toetreden doen! Een topper die dag op de mainstage was Mad Caddies! De ska-groep uit Californië slaagde er met zijn vrolijke muziek in heel de tent aan het dansen te zetten! Overal vormden zich kleine pits en werd er aan sky-divin' gedaan!
NOg een topper onder de toppers was Tiger Army! De Amerikaanse psychobilly band zorgde voor vele oh's en yeah's en slaagde daarmee in zijn opzet om Meerhout aan het knikken te krijgen!
Ook hardcore groepen waren talrijk aanwezig op Groezrock! Persoonlijk niet echt mijn ding, al kon Ignite me toch wel bekoren! De zanger wist tussen zijn songs door niet enkel zinnige dingen te vertellen ( " i'm sorry for our president") ook muzikaal kreeg hij mij lichtjes aan het dansen! Metal vanop de bovenste plank me dunkt!
Maar de groep waarvoor ik écht naar Groezrock was afgezakt, waren the Lost Prophets! Terecht mochten ze dan ook rond middernacht het festival afsluiten! Uit volle borst zong ik dan ook al hun metal/rock liedjes mee van hun laatste cd Liberation Transmission!
Groezrock liep op zijn einde!
20.000 man verliet in groep de festivalscene. Niets dan lachende gezichten, zatte engelsmannen en zwart geklede punkers die zich terug richting huiswaarts begaven! Het was een mooi gezicht! Het eerste festival van dit jaar was méér dan geslaagd! En ik was blij dat ik erbij was!

binnenkort; een kort verslagje over Mano Mundo, de Hooifeesten, recht tegen onrecht, Werchter en Dour!

Geen opmerkingen: